Informatie over Duurzaam Verpakken door het KIDV

Consumentengedrag

Door verpakkingen vanuit het perspectief van consumenten te bekijken, wordt duurzaam verpakken een investering in de toegevoegde waarde voor de klant. Verpakkingen hebben immers invloed op consumentengedrag bij de aankoop, het gebruik en het afdanken van de product-verpakkingscombinatie en duurzaam verpakken kan ook een bijdrage leveren aan duurzaam consumentengedrag. Reden genoeg dus om bij het ontwikkelen van verpakkingen goed te kijken naar de invloed op consumenten.

combo web

Koopgedrag

Welke invloed heeft duurzaamheid op het koopgedrag van consumenten? En welke rol kunnen duurzame verpakkingen daarbij spelen?

Melk_sfeer_RGB

Gebruik

Hoe kun je via het verduurzamen van de verpakking zorgen voor een duurzamer gebruik van het product?

4. Afdanking

Weggooigedrag

Hoe kun je consumenten stimuleren om verpakkingen vaker te hergebruiken en/of hun verpakkingsafval beter te scheiden?

Tip: neem een kijkje op het Meldpunt Verpakkingen

Het Meldpunt Verpakkingen is ingesteld om consumenten in de gelegenheid te stellen meldingen te doen en vragen te stellen over de duurzaamheid van verpakkingen. Dit geeft inzicht in hoe consumenten naar de duurzaamheid van verpakkingen kijken en welke zaken ze daarbij belangrijk vinden. Het Meldpunt Verpakkingen is een initiatief van het KIDV en wordt uitgevoerd door Milieu Centraal. Ga naar het Meldpunt Verpakkingen.